Blíží se skutečně doba konce velké části broker poolů v České republice? Nebo je to jen černá prognóza? Momentálně se skutečně jedná jen o prognózu, avšak podloženou aktuálním děním a všeobecně známými fakty.

Příliš mnoho finanční poradců:

Během našich schůzek klienti poukazují na přehnané množství finančních poradců a různých pojišťovacích zprostředkovatelů. Poslední dobou to už nejsou jen klienti. Problému si začíná všímat i Česká národní banka a Ministerstvo financí České republiky.

 

Kolik jich tedy ve skutečnosti je?

Podle ČNB je ke dni 15. 4. 2015 v evidenci rovných 148 073 finančních poradců a pojišťovacích agentů. Jejich počet navíc každodenně roste. Předpokládáme-li, že je v České republice stejný počet obyvatel jako při sčítání lidu v roce 2013 – tedy 10,52 milionů, pak na jednoho zprostředkovatele připadá 71 klientů včetně důchodců, nemluvňat, ostatních poradců a jeho samotného.

 

Kde se tak vysoký počet vzal?

Samotný systém evidence tato čísla zkresluje. V celkovém počtu jsou započítání téměř všichni, kteří prošli nějakou formou finančního poradenství a získali oprávnění s názvem PPZ (podřízený pojišťovací zprostředkovatel). Za další zkreslení může i fakt, že některé společnosti uchovávají v evidenci i tzv. mrtvé duše. Tedy lidi, kteří nejsou dlouhé roky aktivní a mnohdy si už dávno na živobytí vydělávají úplně jinak. Kolik je v databázi mrtvých duší nikdo přesně neví.

Pokud podrobněji nahlédneme do avizované databáze, zjistíme další zajímavou skutečnost. Deset největších společností působících na českém finančním trhu pokryjí ze zmíněného počtu 148 073 poradců pouze 25 000! To je méně než 17%! Zbylých více než 83% spadá na živnostníky a malé firmy bez odpovídajícího zázemí, rezervního kapitálu a určitého standardu vzdělání a kvality.

Červené karty

První pojišťovny se proti nekalým praktikám pojišťovacích agentů brání po svém. Pojišťovna Allianz a nyní i Pojišťovna České spořitelny zavedly systém takzvaných červených karet.

V případě, že zjistí pochybení na straně broker poolu, udělí mu podle závažnosti pochybení buď žlutou či červenou kartu. Žlutá karta má roli napomenutí. Když ani po udělení karty žluté že nedojde ke zlepšení situace, následuje karta červená – vypovězení smlouvy o spolupráci s daným Broker poolem.

Důvody jsou hned dva. Za prvé Česká národní banka přenáší na pojišťovny zodpovědnost za distribuci svých produktů. A za druhé i pojišťovnám samotným vznikají nekvalitou distribuce finanční ztráty a také újma na jméně společnosti. Vždyť poradce jedná jménem dané pojišťovny.

První ze zmíněných společností Allianz pojišťovna se od zavedení systému karet rozloučila již s několika Broker poolovými společnostmi. Podle slov člena představenstva Tomáše Vysoudila je cílem Allianz pojišťovny: „Vytvářet obchodní vztahy pouze se společnostmi, které mají dlouhodobě funkční podnikatelský model, odpovídající zázemí, rezervní fondy, standardy kvality a korektní způsob a kvalitu nabízeného poradenství. „.

Podobná situace je i v České spořitelně. I zde byly uděleny první červené a žluté karty. Podle slov Petra Zapletala, generálního ředitele, budou do budoucna kontroly kvality v České spořitelně pokračovata postihy budou navíc výrazně razantnější.

Klient na 1. místě

Každopádně všechna tato opatření by měla být hlavně přínosem pro klienta a zvyšovat kvalitu poskytování finančního poradenství.

0 komentářů

Napište komentář

Chcete se zapojit do diskuse?
Napište nám.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.