Filip Malota - Oblastní ředitel 4fin Better Together

Po 28 letech strávených v České spořitelně se Filip Malota rozhodl přestoupit do finančněporadenské společnosti 4fin. V bance i v nezávislém finančním poradenství probíhá interakce mezi poradcem a klientem a jejím cílem je v obou případech zjistit jeho potřeby a najít pro ně řešení. Proč tedy nabídku přijal? Jaké jsou hlavní rozdíly?

Široká nabídka služeb a produktů

Jedním z důvodů je skutečná nezávislost poradenství, a to ve dvou rovinách. Poradce v bance z podstaty věci nikdy nemůže být opravdu nezávislý. Je zaměstnancem banky, ne klienta. Banka mu platí mzdu, zajišťuje vzdělávání, poskytuje prostředky pro výkon práce a vštěpuje mu svou obchodní politiku. Banky sice nabízí zprostředkování investičních nástrojů více společností, ale pojištění, hypotéku nebo penzijní spoření ne,” říká Filip Malota, oblastní ředitel společnosti 4fin. 4fin naproti tomu nabízí aktuálně produkty od 11 hypotečních bank, 20 pojišťoven, 8 penzijních společností, 5 stavebních spořitelen a 16 investičních společností.

Profesionální a individuální přístup týmu

Z výše uvedeného vyplývá vysoká profesionalita v orientaci na trhu finančních produktů, a to nejen konzultantů, ale také podpůrného týmu, zejména asistentů a produktových metodiků, kteří umí porovnat všechny finanční produkty napříč trhem a srovnat leckdy i dost odlišné podmínky různých poskytovatelů. Jejich práci klient sice přímo nevidí, ale zároveň je zásadní pro vytvoření nabídky profesionálního řešení klientových potřeb a situací. Není tím myšleno, že by v bankách nepracovali profesionálové, nicméně srovnání jimi prodávaných finančních produktů s jinými produkty na trhu se zpravidla příliš neřeší. Bankovní poradce totiž ve výsledku není primárně zástupcem klienta, ale korporace, která produkty poskytuje nebo zprostředkovává.

Analýza potřeb a cílů klienta

Při srovnání prezentace navržených řešení a výstupů, které klient obdrží, kolegové v bankách neobstojí. Poradce v bance totiž na klienta nemá tolik času a prostoru jako nezávislý konzultant. Sice si dnes už bankovní poradci běžně sjednávají s klienty schůzky, při kterých se s nimi baví o jejich potřebách a cílech, ale jejich možnosti, zejména časové, jsou odlišné

“V případě nezávislého finančního konzultanta je to přesně naopak. Na první schůzce klient zpravidla obdrží informace, čím pro něj může být nezávislý konzultant prospěšný a jaké informace a podklady si má připravit na další schůzku. Na té konzultant pomocí prodejní pomůcky shromáždí od klienta veškeré informace, které jsou nezbytné k provedení kvalitní analýzy klientových potřeb a cílů. S těmito informacemi pak následně pracuje nejen konzultant, ale pod jeho vedením i asistent a produktoví metodici, kteří pomocí různých pomůcek, kalkulaček a srovnávačů, včetně přímých kontaktů partnerských společností, zpracují přehledný materiál k prezentaci klientovi. Na třetí schůzce je klientovi vše do detailů vysvětleno a porovnáváno s jeho cíli a prioritami. Zpravidla teprve poté se klient rozhoduje, zda, a případně jaká, řešení navržené konzultantem přijme. Následně je klientovi předán výstup celého průběhu dosavadní spolupráce spolu s finančním plánem a veškerou související dokumentací,” vysvětluje Filip Malota.

Následná péče

Tím ale vlastně spolupráce konzultanta s klientem teprve začíná. Konzultant je podnikatel a pro podnikatele je zásadní síť jeho stálých a spokojených odběratelů. Proto je krédem nezávislého finančního poradenství ve 4fin jeho dlouhodobost. Konzultant se s klientem schází v pravidelných, maximálně ročních, intervalech, aby spolu řešili změny v klientových cílech a prioritách nebo se jen utvrdili, že je vše nastaveno dle klientových aktuálních potřeb.

Stabilita

Všechny běžné banky trpí vysokou fluktuací na obchodních pozicích. A to i u úspěšných poradců, kteří odcházejí na vyšší pozice v rámci kariérního postupu, čímž zásadně trpí dlouhodobý vztah s klientem. U nezávislých finančních poradců není výjimkou, že i konzultanti, kteří postoupili do nejvyšších manažerských struktur, stále obsluhují své klienty, a to i více než 10 let. Vztah s klientem jim umožňuje udržovat, i přes jejich vysoké vytížení, propracovaný systém podpory ze strany asistentů a metodiků.

 

Filip Malota banner

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *